למה רבים כל כך מתמכרים למשככי כאבים ואיך נגמלים מהם?

משככי כאבים הם מוצר שעזר לאינספור בני אדם להתמודד עם כאבים אקוטיים וכרוניים ולהמשיך לתפקד באופן סביר. משככי כאבים הם גם מוצר ממכר מאוד שהרס את חייהם של רבים ואף הוביל למקרי מוות. בארה"ב השימוש הלא מבוקר בכדורים אלה כבר זכה לכינוי 'מגפת האופיואידים' – מגפה שגובה את חייהם של עשרות אלפי אמריקאים מדי שנה. גם בארץ המצב מחמיר: היקף השימוש במשככים מזנק מעלה, כשרוב האנשים שמתחילים לצרוך אופיואידים מתייחסים אליהם כאל תרופות ולא כסמים מסוכנים.

סיבה נוספת לפוטנציאל ההתמכרות הגבוה היא הסבילות שהגוף מפתח למשככי הכאבים – וכתוצאה מכך הצורך בהגדלת המינון ואובדן השליטה.

סימני אזהרה שאסור להתעלם מהם

סימן האזהרה הראשון הוא כאמור הגדלת המינון של התרופה/סם. סימן נוסף שחובה להתייחס אליו בכובד ראש הוא ניסיונות עיקשים להשיג עוד ועוד מרשמים, כולל בדרכי מרמה, כדי לממש את הרצון והצורך במינון המוגדל. ריבוי תלונות על כאבים פיזיים הוא עוד סממן להתמכרות, וכך גם שינויי התנהגות ותנודות משמעותיות במצב הרוח כתוצאה משימוש או אי שימוש באופיואידים.

כל הסימנים הנ"ל מחייבים בירור מקצועי, כדי להבין האם אכן מדובר על התמכרות למשככי כאבים – וחשוב לעשות זאת בהקדם.

גמילה ממשככי כאבים – חשיבות השילוב של האספקט הפיזי עם הרגשי

טיפול בהתמכרות למשככי כאבים, בדיוק כמו טיפול בהתמכרויות לסמים, מתחיל בניתוק התלות הפיזית שנוצרה באופיואידים (שנקשרים לקולטנים במערכת העצבים ומשפיעים עליה במידה ניכרת). במהלך שלב זה ייתכנו תסמינים פיזיים כגון הקאות, צמרמורות, חרדות, עוויתות ועוד. אצל חלק מהמטופלים נדרשת הפסקה הדרגתית של צריכת המשככים, ובכל מקרה חובה להקפיד על השגחה רפואית צמודה.

השלב הבא הוא טיפול רגשי שמטרתו למנוע חזרה לדפוסי התמכרות מזיקים. החזרת השליטה על החיים, מציאת משמעות וגיוס משאבים כדי למנוע בריחה מחודשת לחומרים משני תודעה הם אתגרים מורכבים, ולרוב תעורב גם המשפחה הקרובה על-מנת לתמוך באדם שעובר תהליך משמעותי. במרכז 'רוח בכפר' פועל צוות בעל ניסיון רב בטיפול בהתמכרות לאופיואידים. תוכנית הטיפול מותאמת לכל אדם, וכמו כן מושם דגש רב על יצירת אווירה מכילה שמאפשרת התבוננות כנה בחיים ושינוי אמונות ודרכי התנהלות. חייגו אלינו 054-6033858

חברה לקידום אתרים בישראל חברה לקידום אתרים בישראל
Skip to content